A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários

One of the purposes of Prova Brasil is to produce information to subsidize decision-making aspects on different issues of the educational management, including schools. However, recent studies reports that schools are using none, or close to none, of the information disclosed on the evaluations. Con...

Olles dieđut

Bibliográfalaš dieđut
Váldodahkki: Souza, Clara Etiene Lima de
Eará dahkkit: Gauthier, Fernando Alvaro Ostuni
Materiálatiipa: Dissertação
Giella:portugalágiella
Almmustuhtton: Universidade Federal de Santa Catarina 2024
Fáttát:
Liŋkkat:https://hdl.handle.net/20.500.14135/929
_version_ 1842069056929136640
author Souza, Clara Etiene Lima de
author2 Gauthier, Fernando Alvaro Ostuni
author_facet Gauthier, Fernando Alvaro Ostuni
Souza, Clara Etiene Lima de
author_sort Souza, Clara Etiene Lima de
collection DSpace
description One of the purposes of Prova Brasil is to produce information to subsidize decision-making aspects on different issues of the educational management, including schools. However, recent studies reports that schools are using none, or close to none, of the information disclosed on the evaluations. Considering the contribution on knowledge Management, it is known that the management of information coming from the organizations, especially the ones coming from public administration, must contemplate both processes of creation and storage, as well as the processes of sharing and adhibition. Against this set up, this research embraced the idea that the quality of the information must be designed according to the user perspective and, for this reason, will seek to ensure a set of attributes to meet their needs. To be able to understand the needs, demands and difficulties of the users into getting hold of the information, we performed a data collection through semi-structured interviews applied to a sample of four schools and two intermediate units of educational management into two estates. The data was analyzed based on the Grounded Theory and revealed the necessity to improve both the process of disclosure as well as the process of appropriation of the outcome.
format Dissertação
id ir-20.500.14135-929
institution RIEP - Repositório digital do INEP
language por
publishDate 2024
publisher Universidade Federal de Santa Catarina
record_format dspace
spelling ir-20.500.14135-9292024-01-30T04:00:23Z A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários Souza, Clara Etiene Lima de Gauthier, Fernando Alvaro Ostuni Avaliação da Educação Gestão do Conhecimento Qualidade da Avaliação Qualidade da Informação Prova Brasil One of the purposes of Prova Brasil is to produce information to subsidize decision-making aspects on different issues of the educational management, including schools. However, recent studies reports that schools are using none, or close to none, of the information disclosed on the evaluations. Considering the contribution on knowledge Management, it is known that the management of information coming from the organizations, especially the ones coming from public administration, must contemplate both processes of creation and storage, as well as the processes of sharing and adhibition. Against this set up, this research embraced the idea that the quality of the information must be designed according to the user perspective and, for this reason, will seek to ensure a set of attributes to meet their needs. To be able to understand the needs, demands and difficulties of the users into getting hold of the information, we performed a data collection through semi-structured interviews applied to a sample of four schools and two intermediate units of educational management into two estates. The data was analyzed based on the Grounded Theory and revealed the necessity to improve both the process of disclosure as well as the process of appropriation of the outcome. A Prova Brasil tem como um de seus objetivos produzir informações para subsidiar tomadas de decisões em diferentes esferas da gestão educacional, incluindo as escolas. Entretanto, estudos recentes relatam que as escolas têm feito pouco ou nenhum uso dos resultados das informações divulgados por essa avaliação. Considerando a contribuição da Gestão do Conhecimento, sabe-se que a gestão das informações nas organizações, sobretudo naquelas que fazem parte da administração pública, deve contemplar tanto os processos de criação e armazenamento quanto os processos de compartilhamento e aplicação. Diante desse cenário, esta pesquisa adotou a concepção de que a qualidade da informação precisa ser concebida na perspectiva do usuário e, por essa razão, deve buscar garantir um conjunto de atributos que possibilitem o atendimento às suas necessidades. Para conhecer a demanda e as dificuldades dos usuários em se apropriarem dessas informações, foi realizada coleta de dados por meio de entrevista semiestruturada aplicada a uma amostra de quatro escolas e duas unidades intermediárias de gestão educacional em duas unidades da federação brasileira. Os dados foram analisados com base na Teoria Fundamentada dos Dados e revelaram a necessidade de aprimoramento tanto no processo de divulgação quanto no processo de apropriação dos resultados. 2024-01-29T20:00:16Z 2024-01-29T20:00:16Z 2014-11-26 Dissertação https://hdl.handle.net/20.500.14135/929 120555 por Acesso aberto Documento textual application/pdf Universidade Federal de Santa Catarina Brasil
spellingShingle Avaliação da Educação
Gestão do Conhecimento
Qualidade da Avaliação
Qualidade da Informação
Prova Brasil
Souza, Clara Etiene Lima de
A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title_full A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title_fullStr A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title_full_unstemmed A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title_short A qualidade das informações da Prova Brasil na perspectiva dos usuários
title_sort qualidade das informacoes da prova brasil na perspectiva dos usuarios
topic Avaliação da Educação
Gestão do Conhecimento
Qualidade da Avaliação
Qualidade da Informação
Prova Brasil
url https://hdl.handle.net/20.500.14135/929
work_keys_str_mv AT souzaclaraetienelimade aqualidadedasinformacoesdaprovabrasilnaperspectivadosusuarios
AT souzaclaraetienelimade qualidadedasinformacoesdaprovabrasilnaperspectivadosusuarios