Uso de regressão isotônica suavizada na detecção de funcionamento diferencial do item

This project aims to enrich the Differential Item Functioning (DIF) study. In this way, a bibliographical review of some of the existing methods for detection of items with DIF was done and a non-parametric method, which estimates the item characteristic curves of the two compared groups through iso...

Fuld beskrivelse

Bibliografiske detaljer
Hovedforfatter: Souto, Camila Neves
Andre forfattere: Gomes, Antônio Eduardo
Format: Dissertação
Sprog:portugisisk
Udgivet: Universidade de Brasília 2024
Fag:
Online adgang:https://hdl.handle.net/20.500.14135/965
_version_ 1842069050537017344
author Souto, Camila Neves
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description This project aims to enrich the Differential Item Functioning (DIF) study. In this way, a bibliographical review of some of the existing methods for detection of items with DIF was done and a non-parametric method, which estimates the item characteristic curves of the two compared groups through isotonic regression, was proposed. The presented method was compared with other methods already developed to detect the DIF items, Mantel-Haenzel and logistic regression. I made a simulation study with 100 replications for each test configuration. The settings vary according to the size of DIF, the type of DIF - uniform or non-uniform - the sample size and the proportion of examinees in each group. Considering the results of the simulations, the comparison consisted in observing the proportion of DIF detection in items that in fact presented DIF and the proportion of false DIFs indicated by the methods. In addition, an analysis was made of the impact of these items that presented DIF in a test in the estimation of the proficiency of the examinees.
format Dissertação
id ir-20.500.14135-965
institution RIEP - Repositório digital do INEP
language por
publishDate 2024
publisher Universidade de Brasília
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spelling ir-20.500.14135-9652024-03-01T04:00:20Z Uso de regressão isotônica suavizada na detecção de funcionamento diferencial do item Souto, Camila Neves Gomes, Antônio Eduardo Estatística Descritiva Avaliação da Educação Análise de Habilidades This project aims to enrich the Differential Item Functioning (DIF) study. In this way, a bibliographical review of some of the existing methods for detection of items with DIF was done and a non-parametric method, which estimates the item characteristic curves of the two compared groups through isotonic regression, was proposed. The presented method was compared with other methods already developed to detect the DIF items, Mantel-Haenzel and logistic regression. I made a simulation study with 100 replications for each test configuration. The settings vary according to the size of DIF, the type of DIF - uniform or non-uniform - the sample size and the proportion of examinees in each group. Considering the results of the simulations, the comparison consisted in observing the proportion of DIF detection in items that in fact presented DIF and the proportion of false DIFs indicated by the methods. In addition, an analysis was made of the impact of these items that presented DIF in a test in the estimation of the proficiency of the examinees. A presente dissertação tem como objetivo enriquecer o estudo de Funcionamento Diferencial do Item (DIF, do inglês, Diferencial Item Functioning). Para isso, foi feita revisão bibliográfica de alguns dos métodos já existentes para detecção de itens que apresentam DIF e se propôs um método não paramétrico, que estima as curvas característica dos itens dos dois grupos comparados via regressão isotônica. O método proposto foi comparado com outros métodos já existentes para detecção de itens com DIF, Mantel-Haenzel e Regressão Logística. O estudo foi feito a partir de simulações com 100 replicações para cada configuração do teste. As configurações variam de acordo com a dimensão do DIF, o tipo de DIF - uniforme ou não-uniforme - o tamanho da amostra e a proporção de respondentes em cada grupo. A comparação consistiu em observar, com os resultados das simulações, a proporção de detecção de DIF em itens que de fato apresentavam DIF e a proporção de falso DIFs apontados pelos métodos. Além disso, foi feita uma an_alise do impacto desses itens que apresentam DIF em um teste na estimação da proficiência dos respondentes. 2024-02-29T13:50:05Z 2024-02-29T13:50:05Z 2019 Dissertação https://hdl.handle.net/20.500.14135/965 120851 por Acesso aberto Documento textual application/pdf Universidade de Brasília Brasil
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